De idéburna verksamheterna fyller en ovärderlig funktion i samhället. Trots det glöms civilsamhällets insatser ofta bort eller tas för givna av allmänheten och beslutsfattare. IDEA grundades för att stötta företag och föreningar med goda idéer, så att deras budskap får större spridning.
Miriam Lilja, IDEA kommunikation
IDEA stärker föreningars och företags externa kommunikation genom punktinsatser, utbildningar eller större strategiska projekt. På så sätt kan varumärken stärkas, nya målgrupper nås och större engagemang väckas.
IDEA har stor erfarenhet från föreningslivet, att göra strategiska analyser, navigering i politiska beslutsprocesser och kommunikation genom olika kanaler, vilket möjliggör genomtänkta och framgångsrika kampanjer.
IDEA finns till för att sprida goda idéer.
Nedan följer några exempel på vanliga problem som kan förebyggas och motverkas genom strategisk kommunikation med stöd av IDEA.

OSYNLIGHET
Många verksamhet har svårt att få kontakt med rätt målgrupp. I vissa fall beror det på att personerna som verksamheten vill nå inte vet om att den finns, eftersom kommunikationen är för svag eller missriktad. I andra fall kan de finnas fördomar och förutfattade meningar som hindra målgruppen från att ta kontakt. Kanske tror de potentiella kunderna eller medlemmarna exempelvis att er tjänst är för dyr eller er förening för tidskrävande?
LÅGT ENGAGEMANG
Många föreningar och ideella organisationer har svårt att rekrytera nya medlemmar, donatorer och volontärer. Det kan bero på bristande förtroende eller att verksamheten uppfattas som ointressanta av någon anledning. Genom aktiv, långsiktig och strategisk kommunikation går det att bygga ett starkt och positivt laddat varumärke och engagera fler.


MISSFÖRSTÅND OCH INFORMATIONSBRIST
Det händer alltför ofta att kommuner och lagstiftare ställer krav eller fattar beslut som hindrar föreningar och småföretag från att nå sin fulla potential. Ofta grundar sig problematiken i missförstånd och att det saknas tillräcklig förståelse för verksamheternas betydelse och behov. Många gånger vet beslutsfattarna inte om sin egen brist på information. Genom att kommunicera mot rätt målgrupp i rätt skede av beslutsprocessen ökar chanserna att påverka.
IDEA har ett brett kontaktnät och upparbetade samarbeten med specialister inom exempelvis programmering, fotografering och tryckeri. Det ger en flexibilitet som möjliggör anpassade erbjudanden efter just era behov.